praktijk
po

Boeiend bijbelverhalen vertellen

Op veel christelijke scholen lezen leraren bijbelverhalen voor als onderdeel van levensbeschouwelijk onderwijs. Leraar Paul Constandse vertelt bijbelverhalen liever dan dat hij ze voorleest en zorgt ervoor dat de verhalen aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen. Hij geeft aan dat met betekenisvolle verhalen en de juiste techniek je alle leerlingen kunt betrekken, ook als ze thuis niet christelijk worden opgevoed.

  • Embedcode

Het verschil tussen voorlezen en vertellen is dat je bij vertellen meer je eigen invulling en details aan een verhaal kunt geven. Hiermee kun je er voor zorgen dat leerlingen hun eigen ervaring koppelen aan een bijbelverhaal en zich kunnen identificeren met de personen uit de verhalen. Zo krijgt het verhaal meer betekenis. Vertellen heeft verder als voordeel dat je letterlijk je handen vrij hebt om te werken met gebaren en attributen. Je kunt gemakkelijker oogcontact maken, waardoor er sneller interactie ontstaat met de leerlingen.

Tips om boeiende bijbelverhalen te vertellen 

Constandse, leraar groep 5 en 6 op PC/RK Basisschool Het Kompas in Oost-Souburg, vindt dat verhalen vertellen echt een meerwaarde heeft, omdat leerlingen sterker betrokken raken. Zijn tips voor het vertellen van een goed (bijbel)verhaal zijn:   

  • Kies een beeldend verhaal
  • Zorg dat kinderen zich kunnen identificeren met personen of gebeurtenissen in het verhaal
  • Wees je bewust van hoe je je beweegt
  • Spreek melodieus en met intonatie
  • Prikkel leerlingen met vragen als ‘stel je voor dat jij daar was, wat had jij dan gedaan?’
  • Bedenk coöperatieve werkvormen waarbij leerlingen bijvoorbeeld in tweetallen iets moeten bespreken

Een levensbeschouwelijk gesprek met de werkvorm Tweepraat

Constandse gebruikt de coöperatieve werkvorm Tweepraat om alle leerlingen actief te betrekken bij het verhaal. Bij deze werkvorm formeren de leerlingen tweetallen en geeft elke leerling om de beurt antwoord op een open vraag. Hij stelt meestal ervarings- en belevingsvragen naar aanleiding van het bijbelverhaal. Dit leidt vaak tot een mooi levensbeschouwelijk gesprek.

Lees meer over het vertellen van bijbelverhalen

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Mens & maatschappij


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.