praktijk

Acht typen intelligenties van de meervoudige intelligentie-theorie van Howard Gardner

lerarenredactie | bijgewerkt op 21 juni 2017

  • PO
  • VO
Veel scholen werken met de principes van de meervoudige intelligentie (M.I.) ontwikkeld door de Amerikaanse onderwijspsycholoog Howard Gardner. Volgens schooladviseur en M.I.-expert Marco Bastmeijer zijn deze inzichten nog steeds actueel. In deze video licht hij de acht intelligenties van Gardner toe.
  • embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/217990098/embedded/mi-de-8-intelligenties" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Op basis van de meervoudige intelligentie-theorie van Gardner ontwikkelde Marco Bastmeijer de onderwijsmethode ‘Vier Keer Wijzer’. Marco Bastmeijer legt uit dat Gardner acht verschillende typen intelligenties onderscheidt, waarvan elk individu zijn of haar specifieke voorkeuren ontwikkelt:

  • Verbaal-linguïstisch: gevoelig voor taal, goed in spreken/luisteren/lezen, functioneel taalgebruik, goed in grammatica.
  • Muzikaal-ritmisch: gevoelig voor geluid, toonhoogte en ritmevast, koppeling van emotie en geluid, goed geheugen voor muziek.
  • Intrapersoonlijk: zelfkennis, nadenken over eigen handelen, aanpassingsvermogen, persoonlijk ontwikkelen.
  • Interpersoonlijk: begrijpen van anderen, gevoelig voor stemming van anderen, in staat anderen te motiveren, sterk vermogen tot empathie.
  • Lichamelijk-kinesthetisch: sterk besef van eigen lichaam, sterke motorische beheersing, behoefte aan beweging, leren door te doen.
  • Visueel-ruimtelijk: goed geheugen voor beelden, leren door te kijken, sterk ontwikkeld topografisch gevoel, goed in staat emoties en ervaringen te visualiseren.
  • Logisch-Mathematisch: logisch nadenken, abstractie, onderzoekend, motivatie om de fysieke wereld te verklaren.
  • Naturalistisch-ecologisch: belangstelling voor de natuur, observatie en herkenning, verzamelen en ordenen, omgang met planten en dieren.

Effectiviteit van Gardners M.I.-theorie

Onder onderwijskundigen wordt de effectiviteit van Gardners theorie in twijfel getrokken. Cognitief psycholoog Daniel Willingham bijvoorbeeld schreef een gedegen kritiek. Het NRO heeft een inventarisatie gemaakt van onderzoeken naar het effect van het toepassen van Gardners principes. Er zijn weinig aanwijzingen gevonden dat rekening houden met de verschillende intelligenties bijdraagt aan het leren van leerlingen.

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

geef jouw waardering:

(klik om te waarderen)

Schrijver Monika de Waal | 19-12-2012
Reactie Wat een prachtige kernachtige weergave van de intelligenties, aantrekkelijk gepresenteerd! De aanpak van het onderwijs aanpassen vraagt nog heel veel van zowel leerkrachten als het systeem. Dat maakt dit filmpje goed duidelijk.

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Gerelateerd