Flipping the classroom: zo flip je een les

Kennisnet | bijgewerkt op 04 oktober 2018

Veel leraren ‘flippen’ af en toe een les. Maar wat is dat precies? Met flipping the classroom draai je de tijdsbesteding op school en thuis om. De klassikale kennisoverdracht maakt plaats voor video’s of andere vormen van online instructie bij de leerling thuis. Het oefenen met de stof gebeurt vervolgens op school. Zo ontstaat er meer ruimte voor extra uitleg en voor verdieping van de stof onder schooltijd.
Flipping the classroom

Flipping the classroom is een van de manieren waarop je video kunt gebruiken in het onderwijs. In het artikel Video inzetten in de les vind je meer informatie over de manier waarop je je lessen met video kunt verrijken.

Hoe werkt flipping the classroom?

Het model van Gerstein (2011) verdeelt een geflipte les in vier fasen.

Weergave van het Flipping the Classroom model.
  • Fase 1: Maak een gezamenlijke start
    Als je met een nieuw onderwerp begint, maak dan eerst een gezamenlijke start. Maak leerlingen nieuwsgierig, zodat ze zin hebben om (zelfstandig) verder te leren. Kies een manier die bij jou past. Doe samen een experiment, een spelvorm, vertel een verhaal of kies een interactieve activiteit. Het doel van deze fase is het wekken van interesse voor het onderwerp.
  • Fase 2: Leerlingen gaan zelfstandig met de instructie aan de slag
    In deze fase gaan de leerlingen in hun eigen tijd verder met het opdoen van kennis. Dit is de instructiefase die normaal gesproken in de klas zou plaatsvinden. Gebruik bestaand of zelfgemaakt materiaal. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld kijken wat experts te zeggen hebben over het onderwerp of achterliggende theorie verkennen met een videoles of TEDTalk.
  • Fase 3: Zelfstandige verwerking van inhoud
    In de derde fase verwerken leerlingen de inhoud uit fase 1 en 2. Ze doen dat met opdrachten, die hen aan het denken zetten. Je kunt de activiteiten uit fase 2 en 3 gelijktijdig plannen, of elkaar laten afwisselen. Geef bijvoorbeeld tijdens een videoles een opdracht (met feedback), waarna de videoles weer verder gaat. Nodig leerlingen uit om op een digitale manier vragen te stellen aan elkaar of aan jou.
  • Fase 4: Samen terug in de les
    Maak in deze fase gebruik van de tijd samen om de leerlingen een stap verder te brengen. Met behulp van jouw expertise en de interactie tussen leerlingen. Door samen een complex probleem op te lossen. Of door gerichte individuele begeleiding of feedback te geven. Waar het om gaat is dat je de ‘gewonnen tijd’ optimaal benut, doordat je geen of minder tijd kwijt bent aan instructie geven.

Aan de slag met het flippen van je les

Er zijn verschillende manieren waarop je een les kunt flippen. Het uitgangspunt is steeds dat de je klassikale lestijd niet meer besteedt aan het geven van instructie. Het vergaren van de noodzakelijke kennis doen de leerlingen zelf, buiten de lesuren. Dat doen ze bijvoorbeeld door een online opfrisles te volgen, door een compacte videoles over een basisbegrip te volgen of door een online workshop met opdrachten te maken. Tijdens de lesuren kunnen de leerlingen met elkaar verder werken aan de stof, hun vragen stellen aan de leraar of verder werken aan verdiepende opgaven.

Voorbereiden

  • Bepaal wat de leerling thuis kan doen en wat er op school gebeurt
  • Zorg dat je de technische voorwaarden geregeld hebt. Regel bijvoorbeeld een camera of webcam om videolessen mee op te nemen, of maak de lesstof online beschikbaar.
  • Houd het klein in het begin. Begin morgen, met één groep en leer daarvan.

Uitvoeren

Evalueren

  • Hoe vaak is de videoles bekeken? Deze aantallen geven je een goede indicatie van de behoefte aan extra uitleg.
  • Wat vonden je leerlingen van de les? Wat zijn hun tips voor hoe je het beste lessen kunt flippen?
  • Hebben je leerlingen evenveel (of misschien zelfs meer) geleerd als na een traditionele les? Bedenk hoe je dit na wilt gaan.

Hoe doen collega´s het?

Inspiratie opdoen? Of leren van goede voorbeelden? Bekijk de instructievideo’s van geschiedenisleraar Joost van Oort of  Jelmer Evers en basisschoolleraren Marijke Boudewijns & Christiaan van den Akker laten zien hoe zij hun lessen flippen.

Tools die je kunt gebruiken bij flipping the classroom

Er zijn verschillende gratis tools die je kunt gebruiken bij flipping the classroom.

  • Met tools als EdpuzzleSpiral en Playposit voeg je vragen toe aan video’s, maak je video’s op verschillende manieren interactief en zie je op welke manier je leerlingen bij de video betrokken zijn
  • De app ShowMe – iPad sketching is geschikt voor het voice-over en whiteboard tutorials opnemen en online delen
  • Maak en deel schermopnames met een programma als Screencast O Matic 

Lees meer over de theorie van flipping the classroom op leraar24.nl .

referenties

Kennisnet

Laat ict werken voor het onderwijs.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Kennisnet

Laat ict werken voor het onderwijs.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.