praktijk

Meervoudige intelligentie: 8 intelligenties

lerarenredactie | bijgewerkt op 21 juni 2017

  • PO
  • VO
  • embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/217990098/embedded/mi-de-8-intelligenties" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Veel scholen werken met de principes van de meervoudige intelligenties ontwikkeld door de Amerikaanse onderwijspsycholoog Howard Gardner.

Hij onderscheidde acht verschillende typen intelligenties, waarvan elk individu zijn of haar specifieke voorkeuren ontwikkelt:

  • Verbaal-linguïstisch: gevoelig voor taal, goed in spreken/luisteren/lezen, functioneel taalgebruik, goed in grammatica.
  • Muzikaal-ritmisch: gevoelig voor geluid, toonhoogte en ritmevast, koppeling van emotie en geluid, goed geheugen voor muziek.
  • Intrapersoonlijk: zelfkennis, nadenken over eigen handelen, aanpassingsvermogen, persoonlijk ontwikkelen.
  • Interpersoonlijk: begrijpen van anderen, gevoelig voor stemming van anderen, in staat anderen te motiveren, sterk vermogen tot empathie.
  • Lichamelijk-kinesthetisch: sterk besef van eigen lichaam, sterke motorische beheersing, behoefte aan beweging, leren door te doen.
  • Visueel-ruimtelijk: goed geheugen voor beelden, leren door te kijken, sterk ontwikkeld topografisch gevoel, goed in staat emoties en ervaringen te visualiseren.
  • Logisch-Mathematisch: logisch nadenken, abstractie, onderzoekend, motivatie om de fysieke wereld te verklaren.
  • Naturalistisch-ecologisch: belangstelling voor de natuur, observatie en herkenning, verzamelen en ordenen, omgang met planten en dieren.

Volgens Marco Bastmeijer, schooladviseur en M.I. expert, zijn deze inzichten nog steeds actueel. Hij ontwikkelde de op M.I. gebaseerde onderwijsmethode ‘Vier Keer Wijzer’ en zet in deze video de acht intelligenties van Gardner nog eens even op een rij.

Onder onderwijskundigen wordt de effectiviteit van Gardner‘s theorie in twijfel getrokken. Cognitief psycholoog Daniel Willingham bijvoorbeeld schreef een gedegen kritiek. Het NRO heeft een inventarisatie gemaakt van onderzoeken naar het effect van het toepassen van Gardner’s principes. Er zijn weinig aanwijzingen gevonden dat rekening houden met de verschillende intelligenties bijdraagt aan het leren van leerlingen.

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

geef jouw waardering:

(klik om te waarderen)

Schrijver Monika de Waal | 19-12-2012
Reactie Wat een prachtige kernachtige weergave van de intelligenties, aantrekkelijk gepresenteerd! De aanpak van het onderwijs aanpassen vraagt nog heel veel van zowel leerkrachten als het systeem. Dat maakt dit filmpje goed duidelijk.

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Gerelateerd