IB’ers goed inzetten helpt bij vormgeven passend onderwijs

Intern begeleiders (IB’ers) komen te weinig toe aan hun eigenlijke taak: het begeleiden van leraren. Dit blijkt uit onderzoek. Wat is hieraan te doen?

4 september 2020 | onderzoek | po | vo | so

‘Saaie lesstof’ vervangen door levensecht leren

In Den Bosch ruilen scholen onderdelen van het curriculum in voor extern aanbod om leerlingen de kans te geven buiten de klas aan hun burgerschaps- en talentontwikkeling te werken.

2 juni 2021 | praktijk | po

Onderpresteren door hoogbegaafden en wat je ertegen kunt doen

Verschillende onderzoeken tonen aan dat een aanzienlijk deel van hoogbegaafde leerlingen onder hun niveau presteert. Hoe komt dat? En wat kun je er als leraar aan doen?

20 januari 2021 | onderzoek | po | vo

Directe instructie leidt tot betere leerlingresultaten

Onderzoek toont aan dat directe instructie een effectieve manier is om kennis over te dragen en vaardigheden aan te leren. Lees meer over het directe instructie-model en onderzoek daarnaar.

25 september 2020 | onderzoek | po | vo | mbo | so

Hoe effectief is blended learning?

Blended learning, een mix van face-to-face en ict-ondersteund onderwijs, kan positief uitpakken voor de leerresultaten. Hoe zet je dit als leraar goed in?

13 juli 2020 | onderzoek | po | vo | mbo | so

Hoe signaleer je hoogbegaafdheid?

Het herkennen van (hoog)begaafdheid bij je leerlingen is niet altijd makkelijk. Waar moet je allemaal op letten als leraar?

25 januari 2021 | onderzoek | po | vo

Leraar24 is een samenwerking tussen