praktijk
po

Hoogbegaafdheid: communicatie

  • Embedcode

Hoogbegaafde leerlingen denken anders en communiceren daardoor ook anders. Door hun snelle manier van denken slaan ze in hun verhalen soms stappen over, waardoor hun betoog niet altijd goed te volgen is. Hoofd- en bijzaken kunnen ze moeilijk uit elkaar houden, wat nogal eens leidt tot uitweiden over details.

Hoogbegaafde kinderen doen het liefst alles op hun eigen manier. Ze voelen zich soms onbegrepen. Ze zijn verbaal sterk en stellen veelvuldig ‘waarom-vragen’ die niet of met veel moeite te beantwoorden zijn. Ze hebben een grote woordenschat.

Kenmerkend is ook hun aparte gevoel voor humor. Ze hebben belangstelling voor onderwerpen waar leeftijdgenoten nog geen interesse voor hebben. Ze gaan vaak liever om met oudere kinderen of volwassenen dan met leeftijdgenoten.

Ze zoeken grenzen op en kunnen moeilijk omgaan met ‘grijs gebied’. Aan elke regel moet de leerkracht een duidelijke consequentie koppelen, want een hoogbegaafde leerling redeneert: als er geen consequenties zijn, is er ook geen regel.

Thema

Pedagogiek

Onderwerpen

Gedragsproblemen



Hans Warmenhoven | 2 april 2012

ben het eens met Petra, meer individuele begeleiding zou goed zijn. niet te vergeten dat er ook klassiekaal aanbod mag zijn, zo zit de maatschappij ook in elkaar. school is een lange aanloop naar en maakt deel uit van de samenleving zo kunnen deze kinderen met hun talenten aansluiting houden en zich tot gelukkige mensjes ontwikkelen.


petra van der tuin | 29 maart 2012

Als ik zo naar de video kijk dan denk ik alleen maar, zo zou er met elk kind omgegaan moeten worden. En niet alleen maar met hoogbegaafde of juist moeilijk lerende kinderen. elk kind heeft recht op dit soort begeleiding. Hoe kunnen we de overheid daarin overtuigen? Niet alleen maar kennis overdragen maar het kind zien in wie hij of zij is en talenten de aandacht geven zodat ze kunnen openbloeien. groetjes Petra

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.