Praat met leerlingen over hun mentale gezondheid
actueel
Lessen over wat er in je brein gebeurt als je angstig of somber bent, kunnen leerlingen helpen die gevoelens te herkennen en erover te praten.
Hoe je traumasensitief lesgeeft
praktijk
Traumasensitief lesgeven kan helpen het gedrag van leerlingen beter te begrijpen. Ook kun je het veiligheidsgevoel van leerlingen ermee vergroten, wat voor vluchtelingenkinderen erg belangrijk is. Hoe doe je dat?
Erken het gevoel van ongemotiveerde leerlingen
actueel
Sinds de lockdowns en het thuisonderwijs lijken steeds meer leerlingen hun motivatie voor school kwijt. Hoe zet je deze leerlingen weer ‘aan’? Ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut Steven Pont geeft advies.
Stagediscriminatie? Daar kan een leraar iets aan doen
praktijk
Docenten kunnen stagediscriminatie bespreekbaar maken door studenten goed voor te bereiden op de arbeidsmarkt en leerbedrijven bewust te maken van een (onbewust) discriminerende werkcultuur.
‘Praten over suïcidale gedachten kan een groot verschil maken’
praktijk
Suïcidale gedachten beginnen vaak al op jonge leeftijd. Houd daar op school rekening mee en vraag ernaar. Zo kun je een leerling helpen.
Marleen verloor haar kind aan zelfdoding: ‘Maak psychisch leed op school bespreekbaar’
praktijk
In de jaren dat haar dochter psychisch ziek was, ervaarde moeder Marleen niet altijd steun vanuit leerkrachten. Om andere jongeren te helpen, deelt ze haar ervaringen.