Leraar24 logo
Terug naar de klas: 8 tips voor een goede start
actueel
po

Terug naar de klas: 8 tips voor een goede start

Na acht weken thuis mogen de basisschoolleerlingen weer naar school. Ongetwijfeld is er het nodige inhaalwerk te doen, maar vergeet ook het sociale aspect niet. Maak het extra feestelijk in de klas, laat leerlingen samenwerken en neem de voordelen van het thuisonderwijs mee het lokaal in.

Foto: Anne Carolien Köhler

Tip 1: maak er een feestje van

Veel leerlingen hebben weken uitgekeken naar dit moment, dus proost op een nieuw begin, hang de vlag uit en versier de klas. Geef leerlingen de kans hun energie kwijt te raken, met een extra keertje apenkooien of een Fortnite-gymles. Laat ze door hoepels springen, tegen een bal schoppen, winnen en verliezen, maar vooral: samen plezier maken.

Tip 2: versterk het groepsgevoel

Doordat leerlingen elkaar een periode niet hebben gezien, kan de groepsdynamiek veranderd zijn. Net als tijdens de eerste weken van het schooljaar – de zogenoemde gouden weken, waarin je een fundament legt voor de rest van het schooljaar – is dit een goed moment om aandacht te besteden aan groepsvorming. Boaz Bijleveld, auteur van ‘De gouden weken 2.0’: “Het kan zijn dat leerlingen de afgelopen periode weinig contact hebben gehad met anderen. Maar er kunnen ook hechte bondjes zijn ontstaan. Bijvoorbeeld doordat kinderen die in dezelfde straat wonen elkaar juist iedere dag hebben opgezocht. Terug in de klas moet iedereen weer zijn plek vinden.”

Het groepsgevoel versterken kan bijvoorbeeld met drama- en toneellessen waarin leerlingen samenwerken. Of speel het spel ‘Zoek iemand die…’ waarbij leerlingen elkaar vragen stellen over de periode dat de school gesloten was.  

Tip 3: geef veiligheid prioriteit

Een goede relatie met een leraar, vriendschappen en een gevoel van veiligheid in de klas hebben een positief effect op het welbevinden en de prestaties van leerlingen. Juist op die zaken hebben corona en de bijbehorende richtlijnen veel invloed. Het onderling afstand houden en de mondkapjes in de gangen voor de bovenbouwleerlingen kunnen een onveilig gevoel geven. Hoe voorkom je dat leerlingen angstig worden? Boaz Bijleveld: “Ga het gesprek aan, zeker in de bovenbouw kan dat prima. Geef uitleg over het waarom van de regels, laat ze wennen, maar pas samen regels aan als iets niet werkt. Als leraar moet je ook uitproberen wat haalbaar is, het is heel tegennatuurlijk om op afstand van je leerlingen te blijven.”

Tip 4: praat, schrijf en teken

Het vele thuis zijn zal voor sommige leerlingen heerlijk zijn geweest, terwijl anderen ook verdrietige of vervelende dingen hebben meegemaakt. Geef ze de ruimte hierover te vertellen. Start dagelijks met een kringgesprek, waarbij iedereen aan de beurt komt. Of laat leerlingen uit een reeks ansichtkaarten kiezen welke het beste bij hun lockdownervaring past. Is praten lastig? Laat leerlingen dan tekenen, schilderen of schrijven.

Tip 5: ga voor samenwerken

Leerlingen in groepjes of duo´s laten samenwerken kan wat tegenstrijdig voelen omdat er achterstanden zijn en je in een klassikale werkvorm meer meters kunt maken. Toch is het fijn voor de leerlingen, die elkaar de afgelopen periode gemist hebben. Bedenk ook dat sociale interactie bijdraagt aan de taalontwikkeling en actieve betrokkenheid. Laat tweetallen of groepjes sommen flitsen of een duo-dictee houden, waarbij de ene leerling een woord of zin zegt en de andere leerling het opschrijft.

Tip 6: neem de voordelen mee

Tijdens het online onderwijs hebben leerlingen veel autonomie, keuzevrijheid en verantwoordelijkheid gehad. Dat kan motiverend hebben gewerkt. Ga hier niet aan voorbij en bespreek hoe ze dit proces hebben ervaren en welke voordelen van het thuisonderwijs ze zouden willen behouden. Vraag ze bijvoorbeeld hoe hun dagindeling was, of ze een vaste volgorde hadden bij het huiswerk maken en waarom. Beperk je niet tot schoolwerk en vraag ook of ze iets nieuws geleerd of gedaan hebben en waar ze trots op zijn.

Tip 7: betrek de ouders

Ouders zijn een bron van informatie over de afgelopen periode, vraag ze dus hoe zij vinden dat het met hun kind gaat. Laat ouders bijvoorbeeld een rapport invullen over de afgelopen thuisonderwijsperiode. Vraag daarbij niet alleen naar ervaringen met de lesstof, maar ook naar emoties en gedrag. Als ouders niets inleveren, kan dat ook veel zeggen. Misschien hebben ze het te druk, weten ze niet wat ze moeten invullen of hebben ze het lastig (gehad). Ga dan het gesprek aan.

Tip 8: als het even niet gaat

Wat doe je met leerlingen wiens spanningsboog na al die weken een stuk korter is dan voorheen, of met leerlingen die een kort lontje hebben? Boaz Bijleveld: “Naast verschillen in niveau zul je ook merken dat sommige kinderen het de afgelopen periode sociaal-emotioneel zwaar hebben gehad. Maak genoeg ruimte voor contactmomenten met hen en houd extra in de gaten dat zij zich veilig voelen. Ze zullen moeten wennen aan de klas, maar dat geldt eigenlijk voor alle leerlingen. Geef ze de tijd om op te starten, na de zomervakantie begin je ook niet direct in volle vaart.”

Meer weten?

Thema

Pedagogiek

Onderwerpen

Sociale veiligheid

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.


Leraar24 is een samenwerking tussen